Geld inzamelen voor Nationale Vereniging de Zonnebloem mét een zonnebloem. Veel logischer kun je het eigenlijk niet verzinnen. ‘’Ik had vooraf nooit kunnen denken dat de samenwerking zo’n vlucht zou nemen’’, zegt directeur Nico Grootendorst van veredelaar Evanthia Seeds & Plants over de connectie tussen de Sunsation Sunflower en De Zonnebloem.
Ineens dringt het tot Nico Grootendorst door hoe groot de Zonnebloem is. Het is mei 2019 en in het bijzijn van zo’n 300 vrijwilligers van afdelingen uit de Bollenstreek kijkt hij hoe ambassadeur Anita Witzier in de Keukenhof ‘zijn’ nieuwe zonnebloem doopt. Maar hoe sympathiek de tv-presentatrice zich ook van haar taak kwijt, de directeur van Evanthia – dat zaden levert voor tuin- en potbloemen – heeft vooral oog voor alle aanwezigen. Het zijn er zoveel. En dit is dus maar een fractie van alle mensen die voor de Zonnebloem in de weer zijn, flitst het door zijn hoofd. “Ik wist al dat het de grootste vrijwilligersorganisatie van Nederland is, toen begon het pas echt tot me door te dringen. De Zonnebloem is enorm.”
Commercieel belang en voldoening
Uren kan hij vertellen over zijn bloemen, die een wezenlijk ander product zijn dan de zonnebloemen die je op de uitgestrekte velden in Frankrijk ziet. “Die zijn bestemd voor de olie. Wij leveren zaden voor bloemen die onze kwekers telen voor supermarkten en tuincentra. Voor in de tuin of binnen voor in de pot” Om de Sunsation Sunflower onder de aandacht te brengen, zocht hij enkele jaren geleden contact met de Zonnebloem. “Hoe mooi is het om bij de besteding van je marketingbudget samen met een goed doel op te trekken? We hebben er ook een commercieel belang bij, zo eerlijk moet ik zijn, maar het geeft ook voldoening om iets voor de Zonnebloem te doen.”
Allerlei lokale initiatieven
De Zonnebloem vaart er wel bij. Tijdens acties in supermarkten of tuincentra gaat een deel van de verkoopprijs als donatie naar lokale afdelingen of de nationale vereniging. Zo leverde een actie bij Hoogvliet supermarkten vorige maand meer dan 5000 euro op, vanwege de verkoop van evenzoveel zonnebloemen. Grootendorst: “Er ontstaan allerlei lokale initiatieven, van Limburg tot in Friesland. Daar word ik wel blij van, ja”
Het zorgt ervoor dat Grootendorst zich veel meer dan voorheen aangetrokken voelt tot de Zonnebloem. “Ik kende de vereniging natuurlijk al wel, mijn eerste gedachte was altijd het schip waarmee deelnemers op vakantie gaan. Maar nu pas voel ik hoe actief lokale afdelingen vaak zijn. De activiteiten die zij organiseren zijn erg belangrijk voor mensen met een beperking. Acties met onze zonnebloemen kunnen zo’n afdeling zo maar een paar duizend euro opleveren. Daar kunnen ze leuke dingen mee doen.”
Veel reacties
De samenwerking levert de directeur veel reacties op. Natuurlijk van direct betrokkenen, maar bijvoorbeeld ook van de voormalig klasgenote die als vrijwilliger voor de Zonnebloem werkt en haar waardering liet blijken. “Ze komen uit alle hoeken. Daar word ik warm van. Van tevoren had ik dit nooit zo kunnen bedenken. De samenwerking neemt een vlucht die ik niet had verwacht. Soms gebeuren dingen gaandeweg gewoon.”
Voorlopig laat Grootendorst het allemaal maar op zich afkomen. Al vraagt hij Zonnebloemafdelingen wel tijdig een actie te plannen. “Als heel veel afdelingen dit gaan omarmen en met lokale supermarkten of tuincentra de handen ineenslaan, is het handig dat wij dat ruim van tevoren weten. Dan kunnen we erop anticiperen, zodat er altijd genoeg zonnebloemen worden geleverd.”